موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان

مرکز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشی و پژوهش های دانشگاهی

موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان

مرکز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشی و پژوهش های دانشگاهی

مشاوره و انجام و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد
مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد
مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دکتری
مشاوره و انجام و نگارش رساله دکتری
مشاوره و انجام پروژه های دانشگاهی
مشاوره و نگارش مقاله کنفرانسی
مشاوره و نگارش مقاله پژوهشی
مشاوره و نگارش مقاله ترویجی
مشاوره و نگارش مقاله مروری
فرمت بندی مقاله
سابمیت مقاله

118daneshgah.com
واتساپ و تلگرام: 09102340118
اینستاگرام: 118daneshgahcom@
پیامک: 50002357
تلفن: 02188524118




بایگانی

 


موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان
تضمین تعهد و پشتیبانی مستمر 


 

راهنمای نگارش پایان نامه

1- باید تمامی مشخصات مربوط به متن پایان‌نامه ی تایپ‌شده، اعم از مشخصات دانشجو، اساتید راهنما و مشاور، عنوان پایان‌نامه و ... دقیقاً مطابق با پروپوزال تصویب‌شده ی دانشجو باشد. براساس آیین‌نامه، برای انجام هر گونه تغییر در مشخصات فوق، باید قبلاً فرم مخصوص درخواست از اداره ی آموزش دریافت شده و پس از تکمیل توسط دانشجو و تأیید توسط استاد راهنما، در شورای آموزشی پژوهشی دانشکده ی پزشکی مورد تصویب قرار گیرد.

2- حروف چینی و صفحه‌آرایی باید در برنامه ی میکروسافت-ورد (نسخه‌های 2000، XP، 2003 یا جدیدتر) انجام گیرد. تایپ در برنامه‌هایی از قبیل زرنگار قابل قبول نیست. هنگام تسویه حساب، باید آخرین نسخه ی کامپیوتریِ مربوط به پایان‌نامه اصلاح‌شده به ‌صورت یک فایل واحد (مشتمل بر خلاصه ی فارسی و انگلیسی، صفحه عنوان، فهرست، تمامی فصل‌ها، جداول، نمودارها، منابع و مآخذ و ...) به‌انضمام دو فایل دیگر، یکی محتوی خلاصه ی فارسی و دیگری محتوی خلاصه ی انگلیسی بر روی فلاپی یا CD تحویل واحد پژوهش و پایان‌نامه‌ها گردد.

3- قلم [1] متن پایان‌نامه باید لوتوس یا کُمپ‌سِت معمولی و اندازة آن 13 باشد. همچنین، فاصله ی خطوط از هم [2] یک ‌و نیم برابر است. فاصله متن از کناره صفحات عبارتند از 4 سانتی‌متر ازپایین، 4 سانتی‌متر از راست، 4 سانتی‌متر از بالا و 2 سانتی‌متر از چپ. نحوه قرارگیری صفحه خلاصه انگلیسی و صفحه عنوان انگلیسی در انتهای پایان‌نامه همانند کتاب‌های انگلیسی است یعنی اگر پایان‌نامه از آخر ورق زده شود، روی آن ها به‌طرف بالا قرار می‌گیرد. بنابراین، در این صفحات باید فاصله متن از طرف چپ 4 سانتی‌متر و از طرف راست 2 سانتی‌متر باشد.

تذکر: کلیه مطالب این راهنما با رعایت اصول ذکر شده چاپ شده است.

4- کلیه بخش‌های پایان‌نامه کاملاً ساده و بدون کادر [3] بوده و سرصفحه [4] و پانویس [5] ندارند. قبل از شروع هر فصل و هم چنین قبل از شروع بخش مراجع، یک صفحه سفید بدون کادر که شماره و نام فصل یا عنوان "مراجع" با اندازه درشت و خوانا در آن درج شده قرار می‌گیرد. شماره صفحات در پایین و وسط اوراق درج می‌شوند. شروع شمارة صفحه از ابتدای فصل اول و پایان آن، انتهای بخش مراجع می‌باشد. صفحات سفید عناوین فصول که قبل از هر فصل قرار می‌گیرند، نباید شمارة صفحه داشته باشند.

5- تمامی بخش‌های پایان‌نامه (ازجمله جداول، نمودارها، شکل‌ها، اعداد، شماره صفحات و ...)، باید کاملاً فارسی بوده و تاحد امکان از لغات فارسی استفاده شود مگر در مواردی که معادل فارسی واضح و مصطلح برای آن ها یافت نشود و یا استفاده از کلمه فارسی به مفهوم اصلی صدمه بزند.

تذکر: درمورد شکل‌ها و نمودارهایی که مربوط به تحقیق دانشجو نیستند و معمولاً در فصل مقدمه مورد استفاده قرار می‌گیرند، ترجمه فارسی آن ها الزامی نیست.

واژة انگلیسی معادل اصطلاح علمی به‌کار برده شده را باید در اولین محلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌صورت زیرنویس [6] درج نمود. به‌عنوان مثال: "این تحقیق، یک کارآزمایی بالینی کور دو سویه [7] به‌شمار می‌رود." در مورد استفاده از کلمات اختصاری نیز باید در اولین محل مورد استفاده، عنوان کامل اصطلاح نوشته شده و در جلوی آن، در داخل پرانتز کلمه اختصاری درج شود. در این مورد نیز واژه کامل انگلیسی را باید به‌صورت زیرنویس در پایین صفحه نوشت. مثلاً: "از آزمون ازدیاد حساسیت تأخیری (آزمون DTH)[8] برای ارزیابی عملکرد ایمنی سلولی استفاده می‌شود." بدیهی است که در محل‌های بعدی فقط کلمه اختصاری انگلیسی نوشته می‌شود.

در متن، باید نام اشخاص به فارسی نوشته شود و تلفظ انگلیسی آن به‌صورت زیرنویس (با ذکر شماره در متن و آوردن نام در پایین صفحه) نگاشته می‌شود. مثلاً: "در تحقیقات دکتر روزنبرگ [9] مشخص شد که فاکتور اکتیوین مترشحه از غدد جنسی سبب پسروی این ناحیه می‌شود [20]. " البته لازم به‌ذکر است که معمولاً ذکر نام محققین هیچ ضرورتی ندارد زیرا می‌توان با توجه به شماره  منبع که در آخر جمله می‌آید و مراجعه به قسمت منابع، به مشخصات کامل محقق دست یافت مثلاً می‌توان مثال ذکر شده را به‌صورت زیر نوشت: "تحقیقات نشان داده‌اند که فاکتور اکتیوین مترشحه از غدد جنسی سبب پسروی این ناحیه می‌شود [20]."

6- باید صفحات بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، صفحه عنوان، تقدیر و تشکر و چکیده فارسی، چکیده انگلیسی و صفحه عنوان انگلیسی بدون شماره صفحه باشند. در مورد فهرست، بهتر است از شماره‌گذاری براساس حروف ابجد (الف، ب، ج، د، ه، ...) استفاده شود. شماره‌گذاری اصلی از ابتدای فصل اول (مقدمه) شروع می‌شود.

7- کلیه جداول، نمودارها و شکل‌ها به‌طور جداگانه (جداول جدا، شکل‌ها جدا و نمودارها جداگانه) و به‌ترتیب شماره‌گذاری می‌شوند. شماره‌گذاری به‌این طریق است که ابتدا شماره فصل و بعد شماره ترتیب قرارگیری ذکر می‌شود. مثلاً پنجمین شکل مورد استفاده در فصل دوم به‌صورت "شکل 2-5: ..." شماره‌گذاری می‌گردد. بعد از شماره شکل، توضیح مختصری از محتویات شکل، نمودار یا جدول ارائه می‌شود. عناوین توضیح جداول در بالای جدول نوشته می‌شوند و عناوین توضیح نمودارها و شکل‌ها در زیر نمودار یا شکل درج می‌شوند.

8- ضمائم پایان‌نامه با حروف ابجد شماره‌گذاری می‌شوند. شکل‌ها و جداول موجود در هر ضمیمه نیز با توجه به شمارة ضمیمه، شماره‌گذاری خواهند شد. مثلاً سومین جدول موجود در ضمیمه ج به‌صورت "جدول ج-3: ..." شماره‌گذاری می‌گردد.

9- روابط ریاضی و فرمول‌ها نیز با توجه به فصل مربوطه و ترتیب قرارگیری، شماره‌گذاری می‌شوند. به‌عنوان مثال: "(رابطة 3-7)" نشان دهنده هفتمین فرمول در فصل سوم است.

10- تعداد صفحات در مورد دکتری عمومی بدون احتساب فهرست، چکیده‌ها و منابع حداقل 40 صفحه استاندارد و در مورد دکتری تخصصی حداقل 50 صفحه استاندارد می‌باشد.

11- تعداد خطوط در هر صفحه بین 16 تا 22 خط است.

 


بخش‌های مختلف پایان‌نامه

پایان‌نامه از بخش‌های زیر تشکیل شده است که به‌ترتیب ذکرشده پشت سر هم قرار می‌گیرند:

1- صفحه بسم الله الرحمن الرحیم

2- صفحه عنوان به فارسی (باید دقیقاً همانند صفحه اول این راهنما چاپ شود. از ذکر القابی مثل استاد گرانقدر، به‌راهنمایی استاد ارجمند، جناب آقای، سرکار خانم و ... اجتناب شود.)

3- کپی برگه نمره جلسه دفاع از پایان‌نامه تکمیل‌شده توسط اساتید راهنما و مشاور، مدیر گروه یا نماینده ایشان، معاون آموزشی و پژوهشی مربوطه یا نماینده ایشان ه.

4- تقدیر و تشکر (حداکثر 3 صفحه باشد)

5- چکیده فارسی (چکیده فارسی باید دارای چهار بخش باشد که این بخش‌ها با عناوین زیر از یکدیگر جدا شده‌اند: مقدمه، روش کار، نتایج و نتیجه‌گیری، کلمات کلیدی. تعداد کل کلمات با احتساب کلماتی مثل "در، به، از، و، یا" باید بین 200 تا 300 کلمه بوده و ترجیحاً در یک صفحه چاپ شوند.)

6- فهرست

7- فصل اول: مقدمه (در ابتدای این فصل، قسمتی به‌نام پیشگفتار وجود دارد که در آن موضوع پایان‌نامه مختصراً بحث شده و اهمیت موضوع پژوهش، فرضیات و اهداف مورد مطالعه و شرح مختصری از پیشینه و مطالعات انجام‌شده در آن ذکر می‌شود. در قسمت دوم این فصل که کلیات نام دارد، مطالب علمی مرتبط با موضوع که قبل از ورود به بحث لازم هستند، ذکر می‌شود. مثلاً اطلاعات آناتومی و فیزیولوژی در این قسمت نوشته می‌شوند)

8- فصل دوم: بررسی متون (که در حقیقت، مروری بر مطالعات انجام شده است و فقط مقالات، پایان‌نامه‌ها و متونی در آن ذکر می‌شوند که مستقیماً با موضوع پایان‌نامه ارتباط پیدا می‌کنند.)

9- فصل سوم: روش کار (مواردی که در این فصل مطرح می‌شوند عبارتند از: نوع پژوهش، محیط و مواد پژوهش، حجم نمونه و روش نمونه‌گیری، روش جمع‌آوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و انواع آزمون‌های آماری و مراحل انجام کار.)

10- فصل چهارم: نتایج (در این قسمت، نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق بیان شده و جداول، نمودارها و نتایج آزمون‌های آماری نوشته می‌شوند.)

11- فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری (در این فصل، نتایج حاصله مورد بحث و بررسی قرار گرفته و این نتایج با نتایج حاصل از سایر مطالعات مقایسه می‌شوند. محدودیت‌های پژوهش، نتیجه‌گیری نهایی و ارائه پیشنهادات نیز در این فصل گنجانده می‌شوند.)

12- ضمائم (در صورت نیاز)

13- مراجع (راهنمای کامل نحوة نگارش منابع موجود است و دانشجویان می‌توانند آنرا تهیه و مطالعه نمایند. لازم به ذکر است که در شماره‌گذاری منابع باید از سبک ونکوور استفاده شود و شماره منابع در داخل علامت کروشه قرار گیرد. مثلاً: "در جوامع پیشرفته، سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر به‌شمار می‌رود [12]. ...")

14- خلاصة انگلیسی (این خلاصه باید دقیقاً ترجمه همان خلاصه فارسی باشد و دارای چهار بخش Introduction، Method، ‍Results and Conclusion و Keywords است)

15- صفحه عنوان به انگلیسی.

 


روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02188524117-02188524118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

 تلگرام – واتس اپ:  09102340118

اینستا گرام: 118daneshgahcom@

ایمیل: info@118daneshgah.com

پیامک: 50002357


کلید واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دکتری+مشاوره و انجام و نگارش رساله دکتری+مشاوره و انجام پروژه های دانشگاهی+مشاوره و نگارش مقاله کنفرانسی+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشی+مشاوره و+نگارش مقاله ترویجی+مشاوره و نگارش مقاله مروری+فرمت بندی مقاله+سابمیت مقاله+نگارش پایان نامه حقوق+نگارش رساله دکتری حقوق+نگارش رساله دکتری مدیریت+نگارش پایان نامه آموزش زبان انگلیسی+نگارش رساله دکتری آموزش زبان انگلیسی+نگارش پایان نامه ارشد مدیریت مالی +نگارش پروپوزال دکتری حسابداری+نگارش رساله دکتری حسابداری